تحصیلات تکمیلی

 

 

مهم‌ترین هدف دوره‌های کارشناسی ارشد تربیت پژوهشگر است. برای نیل به این هدف، برنامه‌ی آموزشی این دوره‌ها علاوه بر آموزش مراحل انجام یک پژوهش مهندسی، بستر علمی لازم برای انجام فعالیت‌های پژوهشی را نیز فراهم می‌کنند. به طور خلاصه، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد موظف به اخذ 32 واحد درسی، شامل 12 واحد از دروس اصلی، 6 واحد از دروس تخصصی،  6  واحد از دروس اختیاری، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه هستند. در پایان نیم‌سال اول، دانشجویان استاد راهنمای خود را انتخاب می‌کنند تا با نظارت ایشان پژوهش‌های خود را در حوزه‌ای مرتبط با گروه آموزشی خود انجام دهند. همچنین، دانشجویان با تحویل پیشنهادیه‌ی خود در پایان نیم‌سال دوم تحصیلی، موضوع و عنوان پژوهش خود را به دانشکده اعلام می‌کنند. پس از اتمام پژوهش، دانشجویان از پایان‌نامه‌ی خود دفاع می‌کنند و در صورت موفقیت، مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی مکانیک را کسب می‌کنند. توضیحات کامل‌تر درباره‌ی برنامه‌ی درسی دوره‌ی کارشناسی و مقررات آن در بخش‌های دیگر این وب‌سایت آورده شده‌اند.

در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، امکان تحصیل در گروه‌ها و گرایش‌های زیر وجود دارد:

1- گروه تبدیل انرژی

(الف) گرایش علوم حرارتی

(ب) گرایش سیالات

(ج) گرایش ماشین‌های آبی

2-گروه طراحی کاربردی

(الف) گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات

(ب) گرایش مکانیک جامدات

3- گروه ساخت و تولید

(الف) گرایش ساخت و مونتاژ

(ب) گرایش شکل‌دهی مواد

دانشجویان علاقمند به ادامه‌ی تحصیل، که پیشینه‌ی تحصیلی و پژوهشی چشمگیری داشته باشند، با گذراندن آزمون‌ سراسری کتبی و مصاحبه‌ی شفاهی می‌توانند در یکی از دوره‌های دکتری دانشکده‌ی مهندسی مکانیک پذیرفته شوند. هدف دوره‌های دکتری مهندسی مکانیک، تربیت اعضای هیات علمی و پژوهشگران مستقل و ورزیده است که علاوه بر دانش لازم برای انجام پژوهش‌های علمی، مهارت‌های لازم برای تدریس و راهنمایی دانشجویان جوان‌تر را نیز کسب کرده باشند.

به اجمال، دانشجویان مقطع دکتری موظف به گذراندن 36 واحد درسی، شامل 3 واحد دروس اصلی، 15 واحد دروس اختیاری، و 18 واحد پایان‌نامه هستند. پس از اتمام دروس اصلی و اختیاری، دانشجویان در آزمون جامع شرکت می‌کنند تا معلومات آنها در دروس پایه‌ی گرایش انتخابی‌شان سنجیده شود. حداکثر یک سال پس از موفقیت در این آزمون، دانشجویان از پیشنهادیه‌ی رساله‌ی دکترای خود دفاع می‌کند و پس از انجام اصلاحات لازم در پیشنهادیه، پژوهش خود را در موضوع انتخابی آغاز می‌کند. در صورت انتشار چند مقاله در نشریات معتبر ملی و بین‌المللی، و دفاع موفقیت‌آمیز از رساله، دانشجویان مدرک دکتری خود را در رشته‌ی مهندسی مکانیک اخذ می‌کنند. شرح کامل‌تر درباره‌ی دوره‌ی دکتری در دانشکده‌ی مهندسی مکانیک و مقررات آموزشی آن در قسمت‌های دیگر همین وب‌سایت در دسترس هستند.

امکان ادامه‌ی تحصیل در گروه‌ها و گرایش‌های زیر در مقطع دکتری مهندسی مکانیک وجود دارد:

1- گروه تبدیل انرژی

(الف) گرایش علوم حرارتی

(ب) گرایش سیالات

(ج) گرایش ماشین‌های آبی

2-گروه طراحی کاربردی

(الف) گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات

(ب) گرایش مکانیک جامدات

(ج) گرایش نانومکانیک

(د) گرایش بیومکانیک

3- گروه ساخت و تولید

(الف) گرایش ساخت و مونتاژ

(ب) گرایش شکل‌دهی مواد

در کنار سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، و اجرای آئین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی که مهم‌ترین وظایف بخش تحصیلات تکمیلی هستند، این بخش مدیریت امور مربوط به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، برگزاری جلسه‌های مصاحبه‌ برای داوطلبان شرکت در مصاحبه‌ی دکتری، و اداره‌ی جلسه‌های شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده را نیز بر عهده دارد.

دکتر مقداد صفاری پور

مدیر تحصیلات تکمیلیِ دانشکده‌ی مهندسی مکانیک

دفتر: ساختمان 2 – طبقه 7 – دفتر معاونت

تلفن: 82085207-021 و 82085208-021

 

 

خانم سیفی پور

مسئول دفتر تحصیلات تکمیلیِ دانشکده‌ی مهندسی مکانیک

دفتر: ساختمان 2 – اتاق 06 – دفتر آموزش و تحصیلات تکمیلی

تلفن: 82085210-021

Z.seyfipour@ut.ac.ir