همایش آینده خودروهای الکتریکی چالش‌های و فرصت‌ها

13 آبان, 1397

همایش آینده‌ خودروهای الکتریکی (چالش‌ها و فرصت‌ها) در روز چهارشنبه مورخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۷ در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با هدف بررسی چالش‌های توسعه و فراگیر شدن این خودروها و همچنین فرصت های موجود برگزار شد.

سخنرانان این همایش، دکتر کارن ابری‌نیا ریاست محترم دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و رئیس مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی، دکتر وحید اصفهانیان استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دکتر مهدی داراب، پژوهشگر دانشگاه‌NTNU نروژ، دکتر فرشاد ترابی دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مهندس احسان ذاکری رئیس اداره طراحی شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو و دکتر پوریا احمدی استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مسئول بخش انرژی‌های پیشرفته انجمن مهندسان مکانیک آمریکا بودند.

دکتر کارن ابری‌نیا رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران سخنرانی خود را با تاریخچه‌ای از خودروهای ‌الکتریکی شروع کردند سپس در خصوص فعالیت های مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی در ۱۴ سال گذشته و اهداف و دستاورد‌های آن پرداختند. این مرکز از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرده و در سال ۱۳۸۵اولین خودرو خورشیدی با نام غزال ایرانی ۱ در این مرکز طراحی و ساخته شد، در سال ۱۳۸۸ خودرو غزال ایرانی ۲ که شبیه به خودرو پیشین بود ولی در بخش ایرودینامیک بهبودهایی یافته بود ساخته شد، خودرو غزال ایرانی ۳ در سال ۱۳۹۴ طراحی و ساخته شد که موفق شد در مسابقات جهانی استرالیا سال ۲۰۱۵ مقام هفتم را در بخش خود کسب کند. آخرین خودرو خورشیدی طراحی شده توسط این مرکز خودرو غزال ۴ نام دارد که طراحی آن شبیه خودروهای معمولی بوده و برای مسابقات سال آینده استرالیا آماده میشود.

دکتر وحید اصفهانیان مدیر پژوهشگاه خودرو،سوخت و محیط‌زیست سخنان خود را با بررسی آینده انواع خودروها آغاز کرده و در ادامه به چالش‌های طراحی و ساخت اتوبوس هیبرید، که ایشان و همکارانشان برای اولین بار در خاورمیانه طراحی و تولید کرده بودند پرداختند. از آن چالش‌ها میتوان به تحریم‌ها و عدم امکان تهیه بعضی از قطعات، چالش ساخت پک باطری، طراحی و ساخت درایو کشش اشاره کرد در انتها دکتر اصفهانیان راجع به موتورسیلکت الکتریکی که در پژوهشگاه خودرو، سوخت و محیط‌زیست طراحی و ساخته شده توضیحاتی را ارائه دادند.

دکتر مهدی داراب سخنان خود را با یک سوال که آیا پیل‌های سوختی به درد بخور هستند آغاز کردند و برای پاسخ به این سؤال، دو مصاحبه یکی از ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا که در آن میگوید معتقد است که پیل‌های سوختی غیرمنطقی هستند و دیگری از شرکت تویوتا که سعی میکند مفید بودن فنآوری پیل سوختی را به اثبات برساند، پخش نمودند. در ادامه دکتر داراب به پیل‌های سوختی، هزینه بالای ساخت آنها به خاطر وجود پلاتین و ‌راه‌های افزایش طول عمر آنها مانند پخش بهینه پلاتین بر روی کاتالیست اشاره کردند. در انتها ایشان به تست‌های شتابی پرداختند و کاربرد آنها را در پژوهش‌های مربوط به پیل سوختی خاطرنشان ساختند.

دکتر فرشاد ترابی دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به تکنولوژی‌های به کار رفته در باطری‌ها پرداختند و تکنولوژی‌های فعلی را بررسی و مزایا و معایب آنها را ذکر کردند و سخنان خود را با معرفی فنآوری‌هایی که پیش‌بینی میشود آینده باطری‌ها را دستخوش تغییر کنند به پایان بردند.

مهندس احسان ذاکری رئیس اداره طراحی شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو به طراحی و تولید خودرو دنا هیبرید که در راستای اهداف ایران برای کاهش آلایندگی است پرداختند.

در انتها دکتر پوریا احمدی استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مسئول برگزاری این همایش به موضوع طراحی و انتخاب بهینه‌ باطری اشاره کردند. در ادامه به اهمیت در نظر گرفتن چرخه حیات در این انتخاب و طراحی که به معنای لحاظ کردن تمامی مزایا و معایب باطری و پیل سوختی از تولید تا آخر عمر کاری آنها است پرداختند. همچنین عوامل مهم دیگری همچون هزینه تولید، آلایندگی و از همه مهمتر نحوه رانندگی مردم را خاطرنشان ساختند. ایشان در انتها به دستاورد‌های کسب شده در دانشگاه در زمینه پژوهش پیرامون خودروهای الکتریکی پرداختند.

در آخر همایش جلسه پرسش و پاسخ برگزار و حضار سوالات خود را پیرامون موضوعات مختلف از سخنرانان مطرح نموده و پاسخ گرفتند.