شما اینجا هستید
صفحه اصلی > از دست ندهید! > نوپای ناب! (قسمت سوم)

نوپای ناب! (قسمت سوم)

در این مقاله به توضیح و بسط مفهوم بسیار مهم آزمایش در نوپای ناب می پردازیم.

نوپای ناب پیشنهاد می کند که اقدامات کسب و کار نوپا در قالب آزمایش هایی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان راهبردها را آزمود و تشخیص داد که کدام قسمت ها عالی هستند و کدام یک نقص دارند. یک آزمایش با یک فرضیه از رفتار مشتریان آغاز میشود و سپس پیش بینی های انجام شده به صورت عینی آزمایش میشوند.

آزمایش یک کسب و کار نوپا با چشم انداز آن هدایت میشود و هدف آن این است که تشخیص دهد آیا میتوان کسب و کاری پایدار پیرامون چشم انداز خود ایجاد کرد یا خیر؟

برای روشن شدن موضوع مثالی از دنیای واقعی کسب و کار می آوریم : موسس شرکت زاپس (Zappos) (بزرگترین فروشگاه کفش اینترنتی) نیک سوینمورن زمانی که نبود یک سایت آنلاین فروش کفش را حس کرد میتوانست مدت زمان زیادی منتظر بماند و با تامین شرایط کامل چشم اندازش مثل همکاری با شرکای توزیع و انبارهای بزرگ و … مانند بسیاری از شرکت های غیر مشهوری مثل وبوم و پتس شکست بخورد. اما در عوض او با یک آزمایش شروع کرد.فرضیه او این بود که مشتریان تمایل دارند کفش را به صورت آنلاین خریداری کنند. او برای آزمایش از انبار کفش فروشی های محلی عکس برداری کرد و با پخش عکس ها در صورت خرید توسط مشتری مبلغ را به صورت کامل پرداخت میکرد.در حین این آزمایش فرضیه های دیگری نیز آزمایش شدند. نکته بسیار مهم در اینجا این است که اکنون زاپس در حال تعامل با مشتریان واقعی است و اگر زاپس به یک تحقیق بازار بسنده میکرد تنها میتوانست بفهمد مشتریان فکر میکنند که چه میخواهند اما با عرضه یک محصول ساده شرکت اطلاعات دقیق تری در مورد تقاضای مشتریان بدست آورد چرا که رفتار واقعی مشتری را مشاهده کرده بود نه سوال های فرضی پرسیده شده از آن ها.

مدل نوپای ناب پیشنهاد میکند که به جای برنامه ریزی راهبردی که ممکن است ماه ها به طول بینجامد آزمایش هایی که برای سنجش دقیق و سریع فرض ها طراحی میشوند راه حل بسیار مناسبی خواهد بود.

با آغاز کردن از کار های کوچک میتوان از اتلاف زیاد در ائامه ی راه جلوگیری کرد در عین این که چشم انداز کلی به خطر نیفتد.

بنابراین اولین قدم آن است که چشم انداز بزرگ به بخش های کوچکی تقسیم شود.حال دو فرضیه ی ارزش و رشد را مطرح می کنیم.

فرضیه ی ارزش برای سنجش این است که آیا ارزش واقعی به مشتری ارائه میشود یا خیر؟

فرضیه ی رشد بررسی می کند که چگونه محصول و یاخدمت در جامعه ی کوچک مورد آزمایش شیوع پیدا میکند.

برای انتخاب جامعه ی کوچکی که مورد آزمایش قرار میگیرد باید به دنبال پذیرندگان اولیه به جای مشتریان معمولی بود مشتریانی که مشتاق محصول و راه حل جدید هستند. معمولا این افراد از نواقص طرح اولیه راحت تر عبور میکنند و نظرات خوبی ارائه میکنند.

حال پس از انجام آزمایش رفتار واقعی مشتریان مورد تحلیل قرار میگیرد و دو فرضیه ی ارزش و رشد به راحتی آزموده میشوند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که دراین تحلیل نتایج کیفی بدست آمده نتایج معتبری است برای تصمیم گیری درباره ی ارزش اولیه طرح که قبل از هدر رفتن احتمالی منابع و وقت بدست آمده اند. برای مثال فرض کنید که در یک نمونه ی آماری کوچک تمامی اعضا علاقه ای به محصول و یا خدمت شما نشان نداده اند و با تکرار آزمایش نیز نتایج تغییر چندانی نمیکند پس می توان نتیجه گرفت که یک جای کار ایراد دارد و توجه کنید که این یک نتیجه گیری ارزشمند قبل از هدر رفت منابع است.

در مدل نوپای ناب در واقع آزمایش اولین محصول است که اگر نتایج آزمایش مطلوب باشد میتوان کار را شروع کرد و آزمایش های دیگری را انجام داد و یا آزمایش های قبلی را تکرار کرد ودر صورت موفقیت آمیز بودن نتیجه ها کار توسعه و بهبود و عرضه ی محصول به صورت گسترده ادامه داد.

به طور خلاصه سعی داریم که در نوپای ناب کسب و کار های نوپا را به سمتی هدایت کنیم که از خود این سه سئوال اساسی را بپرسند :

  • آیا مشتریان مشکل قابل حل توسط شما را تشخیص داده اند؟
  • اگر راه حل مشکل وجود داشته باشد آن ها آن را خواهند خرید؟
  • آیا راه حل شما را خواهند خرید؟

معمولا در توسعه محصول این سوال ها به سرعت پشت سر گذاشته میشوند و بدون تائید نیاز واقعی مشتری راه حل نهایی ارائه میشود؟

رویکرد نوپای ناب به دنبال این است که بر تفکرات رایج مدیریتی غلبه کند. تفکراتی که بر روی طرح ها و برنامه هایی با پشتوانه تحقیقاتی مداوم استوار اند. برنامه ریزی بلند مدت بر پایه شرایط با ثبات محیطی در طولانی مدت است اما آیا کسی احساس میکند که دنیا روز به روز با ثبات تر میشود؟

ادامه دارد…

۳٫۴ (۶۸٫۲۴%) ۱۷ votes

پاسخ دهید