شما اینجا هستید
صفحه اصلی > از دست ندهید! > بررسی انواع فنر

بررسی انواع فنر

فنر جسمی ارتجاعی است که برای ذخیره کردن انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.زمانی که یک فنر نسبت به حالت آزاد خود فشرده یا کشیده می‌شود نیرویی در جهت مخالف وارد می‌کند که با تغییر طول فنر متناسب است.به نیروی ایجاد شده تقسیم بر تغییر طول فنر ثابت فنر گفته می‌شود.

تاریخچه 

استفاده از فنر های ساده غیر مارپیچی در تاریخ بشر به وفور دیده می‌شود.به عنوان مثال کمان(تیر و کمان) نوعی فنر طبیعی می‌باشد.
استفاده از موچین ها در عصر برنز در فرهنگ های مختلف رواج پیدا کرد.فنر های مارپیچی اوایل قرن ۱۵ام رونق یافت که از جمله موارد استفاده از آن می‌توان به قفل درها اشاره کردهمچنین ساعت هایی که فنر در آن ها استفاده میشد نیز در این قرن مورد استفاده قرار گرفتند.در سال ۱۶۷۶ رابرت هوک قانون هوک را معرفی کرد.

تولید فنر  

فنر ها معمولا از فولاد فنر(بازه ی گسترده ای از فولادها) ساخته می‌شوند.البته بعضی از فلزات غیرآهنی نیز در ساخت فنرها به کار می‌روند مانند تیتانیوم(برای مواردی که مقاومت در برابر خوردگی مورد نظر است) و یا بریلیوم کاپر(مقاومت الکتریکی پایین).

 

انواع فنر

فنر انواع مختلفی دارد که در کاربرد عامیانه بیشتر فنر مارپیچی مورد نظر است.در زیر با تعدادی از انواع فنر آشنا می‌شویم:

فنرهای مارپیچی(لوله ای)

که خود آن ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

فنرهای کششی:فاصله‌ی بین دوایر آن ها بسیار کم است و در هر انتهای آن ها چنگکی برای اعمال بار وجود دارد.

 

فنرهای فشاری:فاصله‌ی بین دوایر آن ها نسبتا زیاد است تا در اثر بار فشاری بتوانند به هم نزدیک شوند.

 

فنرهای پیچشی

طراحی این نوع از فنر ها به گونه ای است که توانایی ایجاد و تحمل گشتاور را داشته باشند.

فنرهای زیگزاگی

همان طور که از اسم آن ها مشخص است شکل زیگزاگ مانند دارند.مانند فنر های مورد استفاده در صنعت مبل سازی.

فنرهای نیرو ثابت

شکل این نوع از فنر ها به صورت نوارهای لوله شده می‌باشد که نیروی تقریبا ثابتی وارد می‌کنند.

فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو

فنر و کمک فنر دو جزء مستقل در سیستم تعلیق خودرو هستند که وظیفه فنر تحمل وزن اتاق خودرو و وظیفه کمک فنر جذب ضربات ناشی از حرکت خودرو روی جاده است

انواع فنر خودرو

فنر صفحه ای:از چند لایه شمش فلزی تشکیل شده است که به هم متصل هستند و به طور واحد عمل می‌کنند. این نوع فنر از سال ۱۹۸۵ در خودروهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.در حال حاضر نیز در اکثر خودرو های باری و سنگین وزن از این نوع فنر استفاده می‌شود.

فنر مارپیچی:از محاسن استفاده از این نوع فنر در خودرو این است که فضای کمتری اشغال کرده، وزن کمتری دارند و نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارند.از معایب آن ها نیز عدم توانایی انتقال نیروی کششی و فشاری است.

فنر پیچشی:در حقیقت یک میله فولادی یک تکه است که از یک سمت به شاسی خودرو متصل است و از سمت دیگر می‌تواند حرکت کند.خاصیت فنری در اثر مقاومت میله های فولادی در برابر پیچش ایجاد می‌شود.

فنر پنوماتیکی:از خاصیت تراکم پذیری هوا و گاز های دیگر به جای فنر در تعلیق خودروها استفاده می‌شود.

کمک فنر خودرو

در صورتی که خودرو فقط فنر داشته باشد هنگام گذشتن از پستی و بلندی ها و دست انداز های جاده فنر فشرده میشود ولی در هنگام باز شدن به صورت کنترل نشده و ناگهانی باز شده و ارتعاش میکند و باعث از دست رفتن کنترل خودرو و ناراحتی سرنشینان می‌شود.

کمک فنر وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنر ها را میرا کند.

کمک فنر ها انواع مختلفی دارند ولی معروفترین آن ها کمک فنر های هیدرولیک(روغنی) می‌باشند.

در کلیپ زیر نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو به صورت ساده نشان داده شده است:

 

۴٫۶ (۹۲%) ۲۰ votes

1 نظر برای “بررسی انواع فنر

پاسخ دهید