شما اینجا هستید
صفحه اصلی > از دست ندهید! > الگویی به وسعت یک کسب و کار! (قسمت دوم)

الگویی به وسعت یک کسب و کار! (قسمت دوم)

در ادامه بررسی الگوهای مدل های کسب و کار امروز به بررسی الگوی دنباله دار می پردازیم؛ الگویی که با گسترش تکنولوژی های حوزه فناوری اطلاعات به خط اصلی کسب درآمد بسیاری از

کسب و کارهای بزرگ و کوچک دنیا تبدیل شده است و در زیست بوم کسب و کار نقشی مهم را ایفا میکند.

الگوی کسب و کار دنباله دار

کریس اندرسون مفهوم دنباله دار را ابداع کرد تا بواسطه آن گذار کسب و کار رسانه ها از فروش تعداد اندکی از اقلامی پرفروش، به سمت فروش تعداد بسیار زیادی از اقلامی که نسبتا به میزان اندکی به فروش می رفتند را توضیح دهد. اندرسون توضیح داد که فروش چه میزان از این اقلام کم فروش درآمدی مساوی یا حتی بیشتر از درآمد ناشی از تمرکز بر اقلام کم فروش را ایجاد می کند؛ اندرسوم معتقد است که سه انگیزه اقتصادی باعث افزایش این پدیده در صنعت رسانه ها شده است که میتوان آن را به حوزه های دیگر نیز تعمیم داد:

الف)همگانی شدن ابزارهای تولید:

کاهش هزینه های فناوری باعث دسترسی افراد به ابزارهایی شده است که هزینه آن ها تا چند سال پیش بسیار گران و کمرشکن بودند.

هم اکنون میلیون ها تازه کار میتوانند موسیقی خود را ظبط کنند، فیلم های کوتاه تولید کنند و نرم افزارهای ساده ای با نتایج حرفه ای طراحی نمایند.

ب)همگانی شدن توزیع:

اینترنت، توزیع محتوای دیجیتالی را تبدیل به یک کالای متداول نموده است و هزینه های انبار داری، مبادلات و ارتباطات را به صورت چشم گیری کاهش داده است و بازارهای جدیدی را برای محصولات با مخاطب خاص و محدود ایجاد کرده است.

ج)کاهش شدید هزینه های جست و جو برای اتصال عرضه به تقاضا:

چالش واقعی شروع محتوا به مخاطب خاص، یافتن خریداران بالقوه علاقه مند است. موتور های جست و جو و معرفی قدرتمند، رتبه بندی های کاربران و گروه های علاقه مند انجام این کار را بسیار ساده تر کرده اند.

تحقیق اندرسون ابتدا بر صنعت رسانه ها متمرکز بود، برای مثال او نشان داد که شرکت نت فلیکس که کار آن اجاره دادن آنلاین فیلم های ویدئویی بود، به سراغ اعطای مجوز به تعداد زیادی از فیلم های کم فروش با مخاطب خاص رفت. در حالی که هر فیلم کم فروش گهگاه اجاره داده میشد، مجموع درآمد حاصل از کاتالوگ گسترده فیلم های کم فروش با مخاطب خاص نت فلیکس با رقم مربوط به کرایه فیلم های پرفروش و پر سر و صدای خود رقابت میکرد.

اما اندرسون نشان داد که مفهوم دنباله دار خارج از صنعت رسانه ها نیز کاربرد دارد. موفقیت سایت مزایده آنلاین ای.بی بر پایه تعداد زیادی از حراج گرهایی است که مقادیر اندکی از اقلام کم فروش را می خرند و می فروشند.

 

در ادامه به بررسی یک مثال از الگوی کسب و کاری دنباله دار می پردازیم تا بیشتر با نمود استفاده از این الگو در فضای کسب و کار ها آشنا شویم:

الگوی جدید شرکت لگو:

شرکت دانمارکی لگو که کار تولید بلوک های اسباب بازی   مشهور خود را از سال ۱۹۴۹ آغاز نموده است با تشدید رقابت در صنعت تولید اسباب بازی وادار شد تا راه های نوآورانه جدیدی را برای از دست ندادن وجهه رقابتی خود در بازار بیازماید؛ از این رو به گرفتن امتیاز حقوق

استفاده از شخصیت های فیلم های مشهور و تاثیرگذاری چون ایندیانا جونز، بتمن و جنگ ستارگان پرداخت؛ حق امتیاز هایی که بسیار پرهزینه اند اما تاثیر خود به عنوان مولد درآمد را در عمل ثابت کرده اند.

لگو در سال ۲۰۰۵ شروع به آزمایش محتوای تولید شده توسط کاربران کرد؛ این شرکت لگوفکتوری را معرفی نمود که مشتریان را قادر می ساخت تا بسته های اسباب بازی لگوی خود را مونتاژ نموده و سفارش دهند.

مشتریان با استفاده از نرم افزاری به نام لگو دیجیتال دیزاینر می توانند ساختمان ها، وسایل نقلیه، شخصیت ها و زمینه ها را با انتخاب از میان هزاران عنصر سازنده و ده ها رنگ ابداع و طراحی نمایند.

مشتریان حتی می توانن جعبه ای که حاوی این اسباب بازیهاست را نیز طراحی نمایند. لگو با کمک لگو فکتوری توانست مشتریان منفعل خود را به همراهانی فعال و تاثرگذار تبدیل نماید.

انجام این کار به متحول نمودن زیرساخ زنجیره تامین دارد و به خاطر حجم کم لگو زیر ساخت پشتیبان آن هنوز به طور کاملا با مدل جدید لگو فکتوری مطابقت نیافته است، در عوض لگو منابع و فعالیت های موجود را به سادگی تطبیق داد.

از دیدگاه مدل کسب و کار، لگو با ورود به حیطه مدل دنباله دار قدمی فراتر از سفارشی سازی انبوه برداشت؛ لگو فکتوری اکنون علاوه بر کمک به کاربران برای طراحی مجموعه های اختصاصی لگو، مجموعه های طراحی شده توسط کاربران را نیز به صورت آنلاین به فروش می رساند.

بعضی از این مجموعه ها به خوبی به فروش می رسند و برخی هم فروش خوبی ندارند یا اصلا به فروش نمی رسند؛ چیزی که برای لگو مهم است این است که مجموعه های طراحی شده توسط کاربران باعث توسعه خط محصولی شد که پیش تر تنها بر تعداد معدودی از بسته های پرفروش متمرکز بودند.

در حال حاضر این جنبه از کسب و کار لگو تنها بخش کوچکی از کسب و کار و درآمد لگو را تشکیل می دهد، اما این اولین گام به سوی پیاده سازی مدل دنباله دار به عنوان یک مکمل یا حتی جایگزین برای یک مدل رایج برای بازار انبوه است.

این هم از الگوی دنباله دار و بررسی یک نمونه موفق در دنیای کسب و کارها؛ همراهمان باشید با سری مقالات الگویی به وسعت یک کسب و کار.

ادامه دارد….

منابع:

Business Model Generation By Alexander Osterwalder and Yves Pigneur

The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More .Anderson, Chris. 2006.

“The Long Tail.” Wired Magazine. Anderson ,Chris. October 2004.

http://www.investopedia.com/terms/l/long-tail.asp

http://www.economist.com/node/12762429

 

مقالات ما را ارزیابی کنید !

پاسخ دهید