شما اینجا هستید
صفحه اصلی > از دست ندهید! > الگویی به وسعت یک کسب و کار! (قسمت اول)

الگویی به وسعت یک کسب و کار! (قسمت اول)

سلام!

آیا تا به حال در مورد الگوهای کسب و کاری چیزی شنیده اید؟، به این فکر کرده اید که شرکت های بزرگ بر چه مبنایی کار می کنند؟، و یا اینکه الگوی ارائه محصولات و جذب مشتری در کسب و کار شما چگونه خواهد بود؟…

از امروز و با شروع سری مقالات الگوهای کسب و کار در کنار یکدیگر به این سوالات پاسخ می دهیم:

الگوهای مدل کسب و کار چیست؟

business model patterns

در این سری مقالات،الگوهای مشابه، ترکیبات مشابه از اجزای سازنده یا رفتارهای مشابه شرح داده می شود. این شباهت ها را الگوهای مدل کسب و کار می نامیم. الگوهایی که در این سری مقالات توصیف شده اند، به شما درک بهتری از پویایی مدل های کسب و کار داده و برای مدل کسب و کار خودتان نیز الهام بخش خواهد بود.

در این فصل از مقالات پنج الگوی مدل کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم که بر اساس مفاهیم مهم در ادبیات کسب و کار بنا شده اند. سپس آن ها را با بوم مدل کسب و کار ترجمه می کنیم تا قابل مقایسه، قابل فهم و کاربردی شوند. چون یک مدل کسب و کار می تواند ترکیبی از این الگوها باشد.

مفاهیمی که الگوهای مورد نظر ما بر مبنای آن ها قرار گرفته اند، عبارتند از مدل های کسب و کار تفکیکی، دنباله دار، پلتفرم های چندوجهی، رایگان و باز. نکته جذاب در مورد این مباحث آن جاست که با پیشرفت دنیای امروز، کسب و کار ها نیز دچار تغییر شده و مفاهیم و مدل های جدیدی به مرور زمان ظهور خواهند کرد.

از این مقدمه که بگذریم به اولین الگوی مدل کسب و کار یعنی مدل کسب و کار تفکیکی بپردازیم:

مدل های کسب و کار تفکیکی:

مفهوم شرکت تفکیک شده بر اساس این دیدگاه است که کسب و کارها در سه دسته ی کاملا متفاوت قرار می گیرند:

کسب و کارهای ارتباط با مشتری، کسب و کارهای نوآوری محصول و کسب و کارهای زیرساختی.

هرکدام از این کسب و کارها اصول و الزامات اقتصادی، رقابتی و فرهنگی خاص خود را دارند.

هم چنین این امکان وجود دارد که هر سه نوع این کسب و کارها باهم در یک شرکت وجود داشته باشد اما به منظور اجتنباب از تعارضات یا تاثیرات متقابل نامطلوب، حالت ایده آل آن است که که به موسساتی مستقل از یکدیگر تفکیک شوند.

جان هگل و مارک سینگر در مقاله تفکیک سازمان که عبارت شرکت های تفکیک شده را ابداع نمودند. بر این باورند که شرکت ها از سه نوع کسب و کار مختلف با قواعد و الزامات اقتصادی، رقابتی و فرهنگی بسیار متفاوت تشکیل شده اند: کسب و کار های ارتباط با مشتری، کسب و کار های نوآوری محصول و کسب و کارهای زیرساختی. به طور مشابه تریسی و ویرزما اظهار داشتند که شرکت ها بر یکی از سه زمینه برتری عملیاتی، رهبری محصول یا شناخت و ارتباط نزدیک با مشتری تمرکز نمایند.

هگل و سینگر نقش کسب و کار های ارتباط با مشتری  را یافتن و جذب مشتریان و ایجاد روابط با آنان تعریف می نمایند. همین طور نقش کسب و کارهای نواوری محصول توسعه محصولات و خدمات جدید و جذاب و نقش کسب و کارهای زیرساختی ایجاد و مدیریت پلتفرم هایی برای انجام وظایفی تکراری با حجم بالاست. هگل و سینگر استدلال میکنند که شرکت ها باید این سه نوع کسب و کار را از یکدیگر تفکیک کرده و تنها بر یکی از آن ها متمرکز شوند، چرا که عوامل و الزامات پیشبرد هر کسب و کاری متفاوت است و این عوامل ممکن است با یکدیگر تعارض پیدا کرده و یا مصالحه های ناخواسته ای را درون سازمان ایجاد کنند.

در جدول زیر سه نوع کسب و کار اصلی در این الگوی کسب و کاری و تفاوت ها و تعارض های موجود را مشاهده می کنیم:

در ادامه و به عنوان حسن ختام بررسی مدل های کسب و کار تفکیکی به بررسی مدل های کسب و کار صنعت مخابرات سیار میپردازیم؛ صنعتی که بخش های مختلف با “تفکیک” بر هرکدام از کسب و کارهای اصلی سه گانه متمرکز شده و این امر موجب راندمان بیشتر این صنعت گشته است.

شرکت های مخابراتی تلفن همراه  شروع به تفکیک کسب و کارهای خود نمودند؛ این شرکت ها به طور سنتی بر اساس کیفیت شبکه رقابت می کردند اما هم اکنون ایده اشتراک گذاری شبکه با رقبا یا برون سپاری عملیات شبکه به تولید کنندگان تجهیزات به ذهن آن ها خطور کرده است؛ چون دریافته اند که سرمایه کلیدی آن ها دیگر نه در شبکه بلکه در برند و ارتباطات با مشتری است.

برای مثال در حوزه کسب و کارهای مدیریت زیرساخت شرکت های مخابراتی از قبیل مخابرات فرانسه، کی پی ان و وودا فون عملیات نگهداری برخی از شبکه های خود را به تولید کنندگان تجهیزات از قبیل نوکیا زیمنس نت ورکز، آلکاتل – لوسنت و اریکسون سپرده اند تا به علت صرفه جویی ناشی از مقیاس در عین کاهش هزینه ها بر بخش اصلی کسب و کار خود یعنی ارتباط با مشتریان و برند سازی متمرکز شوند.

در مثالی دیگر می توان به شرکت های مخابراتی ای اشاره داشت که بر حوزه نوآوری محصول متمرکز گشته اند؛ این کسب و کارها باید کوچک و سرشار از منابع خلاق باشند؛ لذا برای درامد زایی به تعامل با شرکت های فعال در زمینه های دیگر نیاز دارند، تعاملی دو سر سود برای طرفین: از مثال های خوب در این حوزه میتوان به موبایلایزی استرالیا اشاره کرد؛ شرکتی که بر ارائه خدمات مکان یابی برای گوشی های هوشمند متمرکز است.

شکل زیر شما را در درک بهتر تمرکز شرکت های مخابراتی بر هرکدام از سه کسب و کار اصلی کمک میکند:

business model

ادامه دارد….

 

منابع:

 

Business Model Generation By Alexander Osterwalder and Yves Pigneur

The Discipline of Market Leaders  By Michael Treacy and Fred Wiersema

http://blog.browncompany.com/2011/10/business-model-patterns-unbundling/

https://hbr.org/1999/03/unbundling-the-corporation

۵ (۱۰۰%) ۳ votes

پاسخ دهید