رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک به عنوان یکی از قدیمی ترین و پایه ای ترین شاخه های علوم مهندسی سهم بسزایی در پیدایش ابزارها، سازه ها، اختراعات و ابداعات داشته و همچنین پیشرفت بشر و درک او از محیط پیرامون خود را به نحو چشمگیری گسترش داده است. علم مکانیک که قدمت آن به اختراع چرخ و ساخت ابزارهای اولیه مورد نیاز بشر برمیگردد، در قرون بعد توسط نیوتن و گالیله توسعه یافت و به موازات انقلاب صنعتی دراروپا، مهندسی مکانیک به عنوان یک رشته دانشگاهی مورد تحقیق و تفحص پژوهشگران قرار گرفت؛ تا جایی که اختراعات بشر در بسیاری زمینه­ها به نحوی با علم مکانیک ارتباط پیدا کرد. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ١٣١٣ ، دانشکده فنی به عنوان یکی از دانشکده­های شش­گانه، به همت و تلاش خستگی ناپذیر پروفسور محمود حسابی تاسیس شد و از مهرماه همان سال فعالیت خود را آغاز نمود. به علت عدم وجود محل خاصی برای استقرار دانشکده فنی، طبقه دوم مدرسه دارالفنون به عنوان دانشکده فنی مورد استفاده قرار گرفت. در همین سال (١٣١٣)، از بین ١٠٠ نفر از فارغ التحصیلان دبیرستان­ها، ٤٠ نفر دانشجو در رشته­‌های مهندسی راه و ساختمان، مکانیک، برق و معدن از طریق کنکور پذیرفته شده و تحصیل خود را آغاز نمودند. امروزه نیز این رشته و مهندسان مکانیک نقش بسزایی در توسعه و پویایی کشور ایفا می کنند.

دانشکده مهندسی مکانیک پردیس فنی دانشگاه‌های تهران

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران در طی بیش از ۸۰ سال سابقه آموزشی و پژوهشی، رسالت و هدف آموزشی خود را بر پایه پرورش نیروهای متخصص، مجرب و کارآزموده جهت توسعه صنایع کشور و مطابق با نیازها و استانداردهای ملی و بین المللی بنا نهاده است.

این دانشکده از بیش از ۳۲۵۰۰ متر مربع فضای آموزشی بهره گیری می کند. این فضا شامل آزمایشگاه­های آموزشی و تخصصی از جمله آزمایشگاه مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، مقاومت مصالح، دینامیک و ارتعاشات، نویز و آکوستیک، توربوماشین­‌ها، لیزر و موتور می‌باشد. همچنین آزمایشگاه‌های پژوهشی و کارگاهها از جمله کارگاه ماشین ابزار، جوشکاری و ورق کاری، اتومکانیک درکنار سایت کامـپیوتر و کتابخانه بستر مناسبی برای تعالی و رشد دانشجویان و مهندسین آینده کشور فراهم می کند. این دانشکده هم اکنون با بهره مندی از ۶۵ عضو هیات علمی مجرب، فعال و شناخته شده در جوامع علمی و صنعتی کشور، نقش مهمی در آمـوزش علمی دانشجویان و نیز اجرای پژوهش های تجربی و کاربردی در بالاتـرین سطـوح علـمی ایفا می کند. این دانشکده به عنوان قطب ساخت و تولید، مکانیک تجربی هوشمند، بهینه سازی سیستم های انرژی و توربوماشین کشور مفتخر است که تا کنون هزاران متخصص را به جامعه علمی و صنعتی کشور معرفی کرده است.

 دانشکده مهندسی مکانیک در چهار گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی و ماشینهای آبی در مقطع کارشناسی ارشد و پنچ گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی، ماشینهای آبی و نانو فناوری در مقطع دکترا به تربیت دانشجو مشغول است. در حال حاضر بیش ۵۷۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۴۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۹۰ دانشجو در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.

 دانش‌آموختگان این دانشکده همواره در ردیف برجسته ترین مهندسان و مدیران علمی، فنی و اجرایی کشور بوده­اند. همچنین دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز به خوبی در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند و پس از کسب موفقیت‌های بالای علمی منشاء خدمات ارزنده‌ای گردیده‌اند.